Doelsturing gaat in het landbouwbeleid de komende jaren een grote rol spelen. De achterliggende gedachte: geef een veehouder een duidelijk doel en laat hem zelf bepalen met welke maatregelen hij dit doel wil halen. Als het doel is verminderen van de ammoniakuitstoot, is verhogen van de eiwitbenutting op veel bedrijven een interessante maatregel. Hoe efficiënter voereiwit wordt omgezet in melkeiwit, hoe minder stikstof in mest en urine terechtkomt en hoe lager de ammoniakemissie. Omdat eiwit aankopen relatief duur is, is minder eiwit voeren bovendien vaak economisch interessant.
‘De voordelen van een goede eiwitbenutting zien de meeste veehouders wel. Maar minder eiwit voeren is in de praktijk best spannend’, weet Geert Stevens, voormalig melkveehouder en nu werkzaam als onderzoeker bij agro-innovatiecentrum De Marke.





